Fremst i kampen
Fortidsminneforeningen er den ledende frivillige organisasjonen i det norske kulturminne-vernet.
Nyhetshungrig?
Meld deg på Fortids-minneforeningens nyhetsbrev for å følge utviklingen i norsk kulturminnevern.
Nettbutikk
Besøk vår nettbutikk med publikasjoner og supportereffekter

Fargerike Eidsvoll - tidsreise i detaljer

Grunnlovsjubileet er over oss, med fokus på de store, politiske hendelsene. Eidsvollsbygningen har fått en viktig rolle som bakteppe for feiringen.  > Les mer

Når røyken har lagt seg

Dagens regjering har muligheten til å gjøre tidenes innsats for en del av den flotte bygningsarven vi har i dette landet. (Billedtekst: Sunneva Eris hus brant ned i Lærdal, foto: Arlen Bidne/Riksantikvaren).

Regjeringen må vise handlekraft

Brannen i Lærdal var først og fremst tragisk for de som mistet sine hjem og alt de hadde. Blant husene som forsvant i flammene var ett fredet og tre definert verneverdige. Kjernen i verneområdet på Lærdalsøyri ble ikke berørt, men voldsomheten i brannen ga en kraftig påminner om hva som kunne skjedd dersom brannen hadde spred seg til det tettere verneområdet.

Slinningsbua skal betrast ut

Fortidsminneforeningen Sunnmøre lokallag gler seg over at eit hus dei har engasjert seg for no blir tatt vare på. Riksantikvaren har bevilga penger på strakstiltak til Slinningsbua i Ålesund.

Filmen Sørlandsrefseren vises landet rundt

Dokumentarfilmen Sørlandsrefseren er på nasjonal visningsturne arrangert av Fortidsminneforeningen og Vellenes Fellesorganisasjon. Filmen handler om Erling Okkenhaugs kamp for Holmen i Risør.

Lek deg med Holdhusmadonnaen

Nå kan du snu og vende på den 500 år gamle Holdhusmadonnaen – en malt og forgylt steinskulptur, som står i Holdhus kirke i Hordaland. Kirken eies av Fortidsminneforeningen.