Fremst i kampen
Fortidsminneforeningen er den ledende frivillige organisasjonen i det norske kulturminne-vernet.
Nyhetshungrig?
Meld deg på Fortids-minneforeningens nyhetsbrev for å følge utviklingen i norsk kulturminnevern.
Nettbutikk
Besøk vår nettbutikk med publikasjoner og supportereffekter

Inspirasjons- og nettverksseminar i Ålesund

Fortidsminneforeningen arrangerer i høst et nytt inspirasjons- og nettverksseminar, i samarbeid med Norsk Kulturminnefond, Sparebankstiftelsen DNB og magasinet Norske Hjem. Vi ønsker bygningsverninteresserte fra hele landet velkommen! Det kreves ingen forkunnskaper. Vi vil tilrettelegge for erfaringsutveksling og vise frem gode, inspirerende prosjekter . > Les mer

Uttalelse om NS-bautaen

Fortidsminneforeningen har siden 1856 eid Olavsstøtten på Stiklestad og området rundt. I 1944 ble støtten gjemt, av frykt for at Nasjonal Samling ville ødelegge den. Mot foreningens vilje skulle NS bygge et nytt monument på stedet, med en ni meter høy bauta. Etter frigjøringen ble steinen ødelagt og begravet. NS-bautaen forteller om en forfeilet ideologi og dens fall. Denne historien vil Fortidsminneforeningen forvalte videre på en ansvarlig måte, uten å gi ekstreme grupper definisjonsmakt.

Ny diskusjon om NS-bautaen på Stiklestad

På Fortidsminneforeningens eiendom, rett ved Olavsstøtta på Stiklestad, ligger en NS-bauta skjult under torva. Med jevne mellomrom blir det diskutert om den bør graves frem, og brukes til historieformidling. Nå er saken oppe på nytt.

Spekulativt forfall i Bergen

Lørdag 5. juli raste deler av en fredet sjøbod i Sandviken utfor kaien, etter mangelfullt vedlikehold gjennom lang tid. Fortidsminneforeningens generalsekretær Ola H. Fjeldheim kaller forfallet et ran av fellesverdier.

Håndverkere søkes til bygningsvern

Fagskolen Innlandet har i samarbeid med Riksantikvaren og Byggenæringens Landsforening utviklet et nytt studium for spesialisering i lærefag innen bygningsvern, vedlikehold og rehabilitering. Planlagt oppstart er høsten 2014. Nå søkes håndverkere til første studieopptak. Eldre bygningsmasse krever kompetanse

Kurs i restaurering av vinduer i Portveien 2

Husker du Portveien 2 fra barne-TV? Fortidsminneforeningen har innledet et samarbeid med Hjemmets Kolonihager om bevaring av det lille huset. Planen er å kombinere istandsetting med formidling, gjennom kurs i praktisk bygningsvern. Allerede nå i juni kan du bli med og lære om restaurering av vinduer. Velkommen!