Fremst i kampen
Fortidsminneforeningen er den ledende frivillige organisasjonen i det norske kulturminne-vernet.
Nyhetshungrig?
Meld deg på Fortids-minneforeningens nyhetsbrev for å følge utviklingen i norsk kulturminnevern.
Nettbutikk
Besøk vår nettbutikk med publikasjoner og supportereffekter

Ledig vikariat som daglig leder i Fortidsminneforeningen, Hordaland avdeling

Fortidsminneforeningen i Hordaland søker vikar for daglig leder i 80 % stilling, fra 1.1.2015 – 20.12.2015. > Les mer

Økt grunnstøtte til Fortidsminneforeningen

Det foreslåtte statsbudsjettet er ikke noen seier for kulturminnevernet som helhet, men det er likevel gledelig at Fortidsminneforeningen er en av budsjettvinnerne hos Klima- og miljødepartementet.

Inspirasjons- og nettverksseminar i Ålesund

Fortidsminneforeningen arrangerer i høst et nytt inspirasjons- og nettverksseminar, i samarbeid med Norsk Kulturminnefond, Sparebankstiftelsen DNB og magasinet Norske Hjem. Vi ønsker bygningsverninteresserte fra hele landet velkommen! Det kreves ingen forkunnskaper. Vi vil tilrettelegge for erfaringsutveksling og vise frem gode, inspirerende prosjekter.

Fredningen av Antonbua opprettholdes

Riksantikvaren har snudd, og vil nå opprettholde sin midlertidige fredning av Antonbua i Midsund. Det ligger også an til en permanent fredning. Bua utgjør et viktig stykke kystkultur, som bør bevares for ettertiden.

Uttalelse om NS-bautaen

Fortidsminneforeningen har siden 1856 eid Olavsstøtten på Stiklestad og området rundt. I 1944 ble støtten gjemt, av frykt for at Nasjonal Samling ville ødelegge den. Mot foreningens vilje skulle NS bygge et nytt monument på stedet, med en ni meter høy bauta. Etter frigjøringen ble steinen ødelagt og begravet. NS-bautaen forteller om en forfeilet ideologi og dens fall. Denne historien vil Fortidsminneforeningen forvalte videre på en ansvarlig måte, uten å gi ekstreme grupper definisjonsmakt.

Ny diskusjon om NS-bautaen på Stiklestad

På Fortidsminneforeningens eiendom, rett ved Olavsstøtta på Stiklestad, ligger en NS-bauta skjult under torva. Med jevne mellomrom blir det diskutert om den bør graves frem, og brukes til historieformidling. Nå er saken oppe på nytt.