Å reparere fasader i mur, tegl og puss

Har du et murhus og lurer på hvordan du skal istandsette det? Eller er du håndverker og trenger faglig påfyll? Bli med på seminaret "Å reparere fasader i mur, tegl og puss ".

Byantikvaren, i samarbeid med Nidaros domkirkes restaureringsarbeider og Fortidsminneforeningen, inviterer til et nytt seminar i Trondheim om istandsetting av gamle bygninger. Seminaret er spesielt rettet mot håndverkere, huseiere og andre interesserte, og vi håper på deltakere fra hele regionen.

Temaet denne gangen er istandsetting og reparasjon av bygninger i mur, tegl og puss og omfatter 15 foredragsholdere som belyser ulike problemstillinger.

Seminaret er en del av prosjektet Vitalisering av veiter og gårdsrom i Midtbyen (www.trondheim.kommune.no/veiter og www.facebook.com/veiterimidtbyen). Dette er igjen et samarbeid med blant andre Trøndelag fylkeskommune, NTNU, Næringsforeningen i Trondheimsregionen, Midtbyen Management og Riksantikvaren.

Seminaret holdes i Øysteinsalen i Erkebispegården.

Pris kr 375,- (ordinær)/220,- (student). Prisen er inkludert alle pauseserveringer og varm lunsj i To Tårn.

Du melder deg enkelt på her: https://byantikvaren.hoopla.no/sales/3740035604?utm_source=hoopla.no&utm_medium=search

Foreløpig program, med forbehold om endringer:

0815: Velkommen ved byantikvaren - Roy Åge Håpnes, prosjektleder Vitalisering av veiter og gårdsrom i Midtbyen

0830: Å arbeide med tradisjonell mur og puss - eksempler fra Trondheim - Kristoffer Bø, Rosenborg murhåndtverk AS

0855: Bruk av tegl og puss i historiske bymiljø - Jon-Morten Breidablikk, Eggen Arkitekter AS

0920: Vinduer og dører - restaurering og produksjon av gode, varige kopier - Ellev Steinsli, Bygningsverneren AS, Verdal

0945: Ulike kalktyper, fra stein til mørtel. Chris Pennock ved Nidaros Domkirkes Restaureringsarbeider.

1005: Pause med bakst og kaffe

1025: Tradisjonelt blikkenslagerarbeid med takrenner og beslag, Ivar Gynnild, Blikkenslager Ivar Gynnild, Os

1050: Farger og fargesetting av historiske murbygg - Kine Angelo, NTNU

1115: Murbygninger og utfordringer med råte og hussopp - Sophie Gjesdahl Noach, Bygningsvernsenteret ved Rørosmuseet

1140: Istandsetting av murbygninger og hvelvede kjellere - Viking Bakken, Bakken & Magnussen AS, Trondheim

1210: Varm lunsj med dessert på To tårn

1310: Brannsikring og bevaring av eldre murgårder og trapperomsløsninger - Martin Kristoffersen, COWI

1335: Stukkatur i tak - Joseph Carter og Anne Offergaard, Nidaros Domkirkes Restaureringsarbeider.

1400: Riktig energisparing i gamle murgårder - hva bør du tenke på? - Marte Boro, Riksantikvaren, Oslo

1425: Kaffepause med frukt

1445: Hvordan jobber bygningsvernsenteret Murbyen Oslo? - Hanne Kempton, daglig leder Murbyen Oslo

1510: Rehabilitering av pussfasader i Oslo gjennom 40 år - erfaringer med silikatmaling - Geir Sørlie og Jens Petter Lunde.

1535: Oppsummering med tilskuddsordninger

1600: Takk for i dag