Jubileumskonsert i Logtun kirke 17.juli

Sommerkonsert med operasanger Åse Rakel Bøhn i Logtun kirke 17. juli kl. 19. Arrangementet er et samarbeid med lokallaget og Frosta kommune.

Velkommen til konsert med operasanger Åse Rakel Bøhn 17. juli kl. 19.00

Bilderesultat for Åse Rakel Bøhn

Logtun steinkirke ligger på Frostahalvøya, på samme sted som Frostatinget ble holdt. Antakelig har både Frostatingets segl og lovboken vært oppbevart i en kiste i kirken. I en rettarbot av 1578 står det at Frostatingets segl skulle oppbevares "udi Frostens kirke udi det Skriin, dertil gjort er og alltid være beseglet med 4 skjellige Mænds Segl".

I følge Frostatingsloven var det en kirke her allerede på slutten av 1100-tallet, men den nåværende bygningen er trolig oppført rundt år 1500. Et dateringselement er en relikviekrukke som ble funnet i steinalteret. Krukken er forseglet med seglet til erkebiskop Gaute (1475-1510) og viser at alteret er innviet i hans tid. At hovedalderet er nyinnviet må bety at kirken har gjennomgått en stor reparasjon eller er blitt nybygd. I så fall er den bare en av en håndfull steinkirker som er bygd her i landet etter Svartedøden.

Rundt midten av 1600-tallet fikk kirken en takrytter over vestgavlen med et høyt spisst spir av trøndersk type. Vindfløyen hadde årstalene 1700-1721-1780 som viser til reparasjoner. Kirken var helt frem til 1868 dekket med trespon.
I 1857 kjøpte Frosta kommune kirken for 3000 spesiedaler. To år etter ble det bestemt å bygge en ny kirke av tre på Presthus, og denne stod ferdig i 1866. I 1868 ble treverket i Logtun kirke solgt på auksjon og kirken omgjort til ruin.

Foreningen fikk bygningen i 1903 mot å holde murene ved like. Kirken fikk et nytt tak i 1933, og fra 1935 til 1950 ble bygningen restaurert og utrustet innvendig.

Kirken blir i dag brukt til noen få bryllup og gudstjenester.

For mer informasjon om opplevelser og severdigheter: http://www.visitfrosta.no/ Tlf: 404 36 345 email: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.