Tur til Havøysund og Ingøy 25. – 27. august 2018.

Fortidsminneforeningen Finnmark avdeling arrangerte tur til Havøysund og Ingøy 25. – 27. august 2018. Vi rakk ikke å annonsere før den var fulltegnet. Her er et resyme.

Havøysund og Ingøy ligger vest for Nordkapp.  Turen gikk med buss fra Lakselv til Havøysund langs den Nasjonale turistvegen i nydelig vær. Det er spektakulære arkitekttegnede rasteplasser, og Selvika rasteplass er prisbelønnet. Vi stoppet flere steder for arkeologisk og historisk informasjon. I Havøysund var vi på museet, men fikk også tid til å se oss om. Havøysund har fine gjenreisingshus langs sjøen. Spenningen var stor da vi dro med hurtigbåt ut Havøysundet og mot Ingøy, også her i nydelig vær. Ved ankomsten var vi invitert til å delta på et åpent møte, om Kulturminneplan for Måsøy. Dagen etter var det tur med informasjon om kirketuft, gårdshaug og mangeromstufter, (og vi kunne skimte Fruholmen fyr), det nedlagte fiskebruket, Ingøy kirke - med altertavle reddet før brenninga - og ruiner etter Ingøy radio. Vi takker våre kunnskapsrike fagguider for en lærerik tur og Ingøyfolket for svært god mottakelse!! Anbefales!!

2.

Styret hadde møte i Børselv 5. september, der hele styret var fysisk til stede. Vi har jo styremedlemmer fra Alta, Lakselv, Karasjok, Tana og Vadsø. Før møtet hadde vi en tur til Hestnes, fire km fra Børselv, der vi så på et prosjekt, hvor Jan Daleng nå bygger og setter opp kopier av gamle kvenske sjøbuer som gikk tapt under krigen, rekonstruert etter bilder av S. Pauluharju i 1924.

3.

Derfra reiste Randi Sjølie og Sigrid Skarstein til Hammerfest for å være med på seminar om Oppgradering av gjenreisningsbebyggelsenAlfEinar Hansen var også med som medlem til referansegruppa. Det var interessant og lærerikt, og informasjon finnes på nettet:https://www.sintef.no/projectweb/gjenreist/

Gjenreisingshus i Nord – en mulighetsstudie om oppgradering, inkluderer også løsninger og kostnader for oppgradering av gjenreisingshus til en tilgjengelig bolig slik at man kan ”Bo hjemme så lenge som mulig.”

4.

Søndag 9. september feiret vi Kulturminnedagen med tema «Typisk norsk - ikke bare norsk», med arrangement i tilknytning til Sjøbu-prosjektet i Ytrebyfjæra, som er del av «Kulturminner for alle». Fortidsminneforeningens leder fortalte om status i prosjektet . Deretter hadde vi en vandring i Ytrebyen der Einar Niemi delte av sin store kunnskap og fortalte inspirerende om Ytrebyen, bygninger, gater og grenser. Vadsø historielag og Vadsø museum-Ruija kvenmuseum var medarrangører. Mellom 40 og 50 deltakere.