Kulturskatter forfaller i Finnmark

– Varanger museum gjør altfor lite for å berge de mange kulturskattene som står på Bugøynes. Kraftsalven kommer fra Elsa Ingilæ Haldorsen på Bugøynes

Hentet fra papiravisen Finnmarken

Åttringen på Pleymkaia. Pippolabua med Svein Foyns kruttbu. Edvard Dørmænen-huset. Eksemplene er ifølge Ingilæ Haldorsen flere på at Varanger museum bare har latt kulturskattene på Bugøynes forfalle. – De gjør ikke jobben sin, noe som det reageres på fra mange museumsfolk. Bestyrere og direktører ved Varanger museum har skiftet flere ganger, men dessverre har de stort sett vært fraværende. Bugøynes var et av stedene som ikke ble brent under siste verdenskrig. Her står atskillig flere bygninger og gjenstander urørt og forfaller, skriver Haldorsen i et åpent brev til Varanger museum.

Direktør Ole Martin Lislevand ved Varanger museum har mottatt brevet fra Haldorsen og kaller det en tragedie at det er så mye kulturhistoriske bygninger som forfaller. – Det gjelder for så vidt hele landet, men jeg føler med alle på Bugøynes i dette, sier han

Last ned: Les saken her