HELGEKURS I NEVERTEKKING PÅ GÅSØYA I SANDØY KOMMUNE

Kurset holdes på ei lita øy uten fergeforbindelse, der vårt medlem Johan Vasstrand eier et småbruk med ei løe som skal torvtekkes.

Fortidsminneforeningen, Sunnmøre lokallag, inviterer til kurs i nevertekking i helgen 06. – 08. september. Gåsøya ligger 10 minutter med båt fra Finnøy, vi ordner med båtskyss. For å komme til Finnøy tar man ferge fra Brattvåg til Harøya, og kjører til Finnøy. Parkering på kaia. Samkjøring kan ordnes om ønskelig.

Kåre Løvoll fra Byggtrad Løvoll AS vil være kursholder. Han har bred erfaring med bygnings-restaurering og er godt kjent for de aller fleste som er interessert i bygningsvern på Sunnmøre. Han har restaurert mange bygninger for Storfjordens Venner og han har utført flere prosjekter i regi av Riksantikvaren og Fylkeskonservatoren. Han har en praktisk tilnærming til restaureringsarbeid og god innsikt i hvorfor og hvordan de lokale bygningsteknikkene har utviklet seg.

Kurset vil bli basert på praktisk arbeid kombinert med diskusjon om teori og teknikker. Alle kursdeltakerne vil få anledning til å jobbe selv med tekking av taket, og til å være med på å skjære torv. I etterkant vil det bli sendt ut en skriftlig oppsummering til alle deltakere.

Selve kurset er gratis, og vi dekker all maten, som inkluderer middag på fredag, frokost, lunsj og middag på lørdag, og frokost og lunsj på søndag. Vi inkluderer alkoholfri drikke og kaffe/te, men dersom det ønskes noe annet til middag kan kursdeltakere ta med seg.

Målgruppen for kurset er håndverkere, lærlinger og elever fra byggfaglinje på videregående skole/fagskole, huseiere og andre interesserte. Vi tror at dette blir et veldig spesielt kurs. I tillegg gir det gir en mulighet til å besøke ei øy i havgapet som det er ellers vanskelig å komme til. Forholdene blir enkle, med overnatting i telt/lavvo som vi setter opp på forhånd. Du må ha med sovepose. Det blir veldig sosialt og gir god anledning til å diskutere og bli kjent med andre som er interessert i bygningsrestaurering.

Programmet blir som følger:

Fredag

Kl. 16:00 – transport fra kaia på Finnøy til Gåsøya. Flere turer om nødvendig.

Kl. 19:00 – fellesmiddag, foredrag om never- og torvtekking v/ Kåre Løvoll.

Lørdag

Kl. 08:00 – 09:00 - felles frokost

Kl. 09:00 – begynner kurset. Det blir lunsj, og kaffepauser etter behov i løpet av dagen

Kl. 19:00 – felles middag og sosialt samvær.

Søndag,

Kl. 08:00 – 09:00 frokost

Kl. 13:00 – lunsj, oppsummering.

14:30 – avreise fra Gåsøya. Flere turer om nødvendig.

Påmelding til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. eller på telefon til 915 87 994. Påmelding snarest mulig. Vi gjør oppmerksom på at dersom det er dårlig vær med høy vind, vil det være vanskelig å komme ut til øya og gjøre arbeid på tak. Kurset kan derfor bli avlyst på kort varsel, men i så tilfelle blir det avtalt en ny dato.