Steinvikholmsommer - Ridderdag 4. august

Vi har gleden av på ny å invitere til Steinvikholmsommer! Med fire ulike temadager vil du kunne bli kjent med den gamle residensen til erkebiskopen på en ny måte.

STEINVIKHOMMSOMMER

Sesongen på Steinvikholmen er allerede igang. Slottet er åpent daglig fra 1. juli til 15. august mellom 1100 og 1700. Kl 1200 og 1500(eng.) kan du få omvisning i anlegget. Det kan du også få på forespørsel i billettluken.

I tillegg arrangerer vi i sommer fire aktivitetsdager for hele familien. Dagene har ulike tema, alle relatert til slottet og 1500-tallet. Her vil det være aktiviteter for små og store. Det er ulike aktiviteter knyttet til de ulike dagene. Følg oss på Facebook for oppdateringer! https://www.facebook.com/events/950479185300953/

HISTORIE OG ARKEOLOGI

7. juli starter vi sesongen med tema "historie og arkeologi". Denne dagen har vi arkeologikasse der publikum kan få prøve seg som arkeologer og grave frem gjenstander fra fortiden. Vi får besøk av forfatter Birger Aarmo som skal fortelle om og vise av hvordan en søker med metalldetektor. Barna kan også få bli med på tidsreise tilbake til 1500-tallet. Her får en prøve på kostymer, lære om latinskolen og skrive med fjærpenn og blekk (kl 12.30 og 14.00).

HÅNDVERKSDAG
21. juli har vi "håndverksdag". Her blir det mulighet til å se og lære historiske og tradisjonelle håndverksteknikker. Fortidsminneforeningen er opptatt av å videreformidle det gamle tradisjonshåndverket. Håndverk som blir demonstrert kan knyttes til perioden slottet ble bygget i. Denne dagen holder formidlerne våre eventyrstund i vanntårnet (12.30 og 14.00)

RIDDERDAG
4. august er det duket for “ridderdag”. Da kommer blankvåpengruppen Bispeliden. Her kan du se showkamp og lære hvordan ekte riddere kjemper med sverd. I tillegg kommer Nidaros Håndbuelag og har bueskytting for liten og stor. Denne dagen blir det vandreteater (12.30 og 14.00)

LEK OG MUSIKK
18. august har tema "middelalderlek og musikk". Vi får besøk av Trondheim Vikinglag, som har med leker og aktiviteter. Kanskje dukker det opp gjøglere og musikere også. Denne dagen blir det eventyr i vanntårnet (12.30 og 14.00).

NATT PÅ SLOTTET
31. august avslutter vi sesongen på Steinvikholm slott med kveldsarrangementet Natt på slottet. Her blir slottet en ramme for en ny måte å formidle eiendommen på og vi håper med dette å vekke en enda større interesse for Steinvikholm slott. Vi lover en fantastisk kveld med et spennende og variert program!

PRAKTISK INFORMASJON
Familiesøndager
7. juli, 21. juli, 4. august og 18. august
Det er aktiviteter mellom kl. 12.00 og 15.00
Tidsreise/eventyr/vandreteater: 12.30 og 14.00
Billett kr 85,-(voksen/barn) Familiebillett (2+3) kr 300,-
Sesongbillett Steinvikholmsommer: 250,-(voksen/barn) og 750,- (Familie, 2+3)
Natt på slottet er på egen billett og inngår ikke i sesongbilletten.

NB! Vi tilbyr forhåndssalg på Hoopla, billettene blir da noe dyrere pga billettavgiften, men du slipper å stå i kø på selve dagen!

Har du spørsmål angående arrangementene så ta kontakt med Mathilde Østgård Sjåvik på tlf +47 41472586,Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Du kan forhåndskjøpe billetter her