Torgmøte under Byfesten i Lillestrøm

Lørdag 15. juni feirer Romerike lokallag at uthuset i Kirkegata 2 i Lillestrøm er ferdig restaurert. Det skjer med utstilling og aktiviteter for hele familien under Byfesten.

I Jubileumsåret ønsker vi å sette fokus på bygningsvern og tradisjonshåndverk. Gjennom direkte møter, veiledning og hyggelige aktiviteter ønsker vi å motivere huseiere og andre interesserte til å restaurere og ta vare på bygninger. lnnholdet i torgmøtene vil variere fra sted til sted, men arrangeres gjerne i tilknytning til allerede eksisterende markedsdager og lignende.

Romerike lokallag inviterer til til torgmøte under Byfesten i Lillestrøm.

Lørdag 15. juni kl. 12.00 - 15.00

Romerike lokallag har sammen med blant annet Akershus bygningsvernsenter satt i stand et gammelt uthus i Kirkegata 2 i Lillestrøm. Prosjektet har vært et samarbeid mellom Fortidsminneforeningen, Akershus bygningsvernsenter, dyktige håndverkere, Skedsmo kommune, Stiftelsen Gamle Lillestrøm og Byggfag på Skedsmo, Kuben og Vestby videregående skole. Siste strøk med linoljemaling er planlagt ferdig lørdag 15.juni. Da vil 15 håndverkere avslutte siste kurs i kursrekka i regi av Akershus bygningsvernsenter.

Under «Byfesten 2019» i Lillestrøm.feirer vi dette prosjektet, med utstilling fra restaureringsprosessen, samt demonstrasjon av tradisjonelle håndverksaktiviteter som høvling, lafting, tøljing og spikking. Her blir det mulighet for både voksne og barn å få prøve seg.

I tillegg vil det være spesielt fokus på Fortidsminneforeningens arbeid på Romerike, og bygningsvernsenterets rådgivningstjeneste til huseiere.

Det kan være bruktsalg av gamle beslag og låser, og servering av bålkaffe og sveler.

Kl.12:00–12:10
Åpning ved ordfører Ole Jakob Flæten

Kl.12:00–16:00
Prøv deg på lafting og høvling