Hagefest for alle på Gamle Svinesund

Søndag 16. juni inviterer Østfold avdeling til hagefest for alle på det flotte tollstedet Gamle Svinesund. En sjelden sjanse til å oppleve et sted som normalt er lukket for publikum!

Fortidsminneforeningen fyller 175 år! Det feirer vi ved å invitere til åpen dag på Gamle Svinesund, den store fergestedsgården som foreningen for 50 år siden reddet fra forfall.

Arrangementet er gratis og åpent for alle.

16. juni kl. 12.00 - 16.00

Vi serverer bygningshistorie, musikk, salutt og tablåer, pølser og vafler.

Gamle Svinesund ble fredet i 1923, men rundt 1970 sto det store anlegget fraflyttet og for nedfall. Fortidsminneforeningen sentralt, i samarbeid med Riksantikvaren, gikk inn og sørget for at det ble dannet et aksjeselskap som kjøpte bygningen og som påbegynte restaureringen.

Aksjebrevene ble underskrevet av generalsekretær Egil Sinding-Larsen og hovedstyreleder Bernt Heiberg. Aksjeselskapet fikk penger fra bl.a. Riksantikvaren, og med en stor porsjon dugnadsinnsats ble hovedbygningen berget. På slutten av 1970-tallet var arbeidet kommet så langt at man besluttet å selge anlegget til en privat eier. Salgssummen ble til ”Fondet Gamle Svinesund” som fortsatt disponeres av FMF Østfold og benyttes til antikvarisk restaureringsarbeid rundt i fylket.

Denne flotte historien fortjener ny oppmerksomhet i et jubileumsår. Derfor inviterer Østfold avsdeling til åpen dag og hagefest for bevaringsentusiater i alle aldre søndag 16. juni! Kom og opplev en fantastisk eiendom som alle i dag mener det er "selvsagt" at skal bevares - men som står der takket være Fortidsminneforeningens innstas.

Gamle Svinesund er et sted som svært mange i Søndre Østfold kjenner, om ikke annet fordi de  har seilt forbi den eventyrlige Søylegården. I mange år har nå stedet i praksis vært stengt for publikum, men denne dagen i juni stiller eieren stedet til disposisjon for foreningens arrangement. Det blir hageparty åpent for alle - medlemmer, potensielle medlemmer og alle som er glade i gamle hus - med stand, foredrag, servering og musikk. I utgangspunktet foregår arrangementet utendørs, men ved dårlig vær trekker vi inn i ballsalen.

Svein Norheim vil fortelle om Gamle Svinesunds historie, mens dagens eier, Bjørn Skjærvik, vil vise rundt i det store huset med ballsal. Her vil vi også vise historisk film fra Gamle Svinesund. Jens Bakke vil informere om Fortidsminneforeningens historie, og ordfører Thor Edquist kommer på besøk.

Vi får besøk av artillerister fra Fredriksten Artillerie Compagnie, samt fergemenn og reisende fra flere århundrer. Hogdals Spelmannslag sørger for historisk musikk fra grenselandskapet - bl.a. knyttet til da prins Christian August av Augustenborg reiste over Svinesund for å bli svensk kronprins i 1810.

Det er begrenset parkeringsplass nede ved Gamle Svinesund, så bilene setter vi på den store parkeringsplassen oppe ved hovedveien, og spaserer ned til fergestedet. Vi sørger for bilskyss for dem som trenger transport ned.

Velkommen til det vi håper skal bli en uforglemmelig dag!

Kontakt Østfold avdeling

FMF JUB GULL TEKST copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy