Bøker for salg

TRønderlåna

Trønderlåna. Hus, heim, identitet og kultur. Forfattere: Kolbein Dahle, Eir Ragna Grytli og Dag Nilsen
Boken koster kr. 349,-
Send bestilling med tittel på boken og adressen den skal sendes til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

LANGT MER ENN ET VÅNINGSHUS

Den første praktboka «Trønderlåna» kom ut i 2005 – og ble en stor suksess. Nå foreligger en ny utgave, og det er blitt noe langt mer enn en oppdatering. Her er nye tekster, innfallsvinkler og temaer – og et vell av nye fotografier.

Undertittelen «Hus, heim, identitet og kultur» forteller at dette er en dyptpløyende presentasjon av en helt spesiell byggetradisjon med «urban far og lokale mødre», for å bruke Kolbein Dahles metafor. Stilen oppsto som en krysning mellom tradisjonell, lokal bygningskultur og nye, internasjonale stilimpulser. Overklassen i byene fikk noen av de beste gårdene til disposisjon, og når de bygde, hentet de sine arkitektoniske idealer fra utlandet.

«Trønderlåna er mye mer enn et våningshus, den er en karakteristisk del av midtnorsk kultur og identitet, det finnes knapt en landsdel eller verdensdel der lokal byggeskikk gjør seg så mye gjeldende i landskapet som i Trøndelag», sa Dahle under lanseringen i oktober. Samtidig er det stor variasjon, det vil en fort oppdage når en blar i bokverket.

Bok Vøienvolden

Vøienvolden på Sagene. Forfatter: Svein Solhjell.
Vår rabatterte pris: Kr. 323,-

HISTORIEN OM EN LØKKE - OG EN BYDEL

Boken «Vøienvolden på Sagene» markerer at det er hundre år siden dette flotte gårdsanlegget ble reddet. Vøienvoldens maleriske tun er en oase i Oslos tettest befolkete bydel, Sagene. Dette er et fantastisk sted med en spennende historie som Fortidsminneforeningen er den lykkelige eier av.

Forfatter Svein Solhjell: "Når Vøienvolden skal vises frem, virker det riktig å tenke utover gårdens egen historie og sette denne sammen med byens og Sagenes historie. Under arbeidet med boken dukket det i vårt arkiv opp en løsøretaksering fra 1847, og dermed hadde vi et detaljert tidsbilde fra Vøienvolden for 170 år siden. Dette måtte med i boken og det var naturlig å fylle på med mer innhold om dagliglivets utvikling og levekår, om boforhold og hjeminnredning. Boken forteller om hvordan livet kunne arte seg siden gården ble anlagt på 1680-tallet og frem til dens siste «blomstringstid» som herskapshjem i arbeiderbydelen Sagene. Jordbruk og hagebruk er det naturlig å fortelle om. Akerselva med sine møller og mange vassager er det like nærliggende å fortelle om: Norges moderne industriutvikling startet i stor grad langs Akerselva."

Bok Haldenkanalen

Kulturminner langs Haldenkanalen. Utgitt av Fortidsminneforeningen Østfold
Pris: Kr. 450,-. Overskuddet går i sin helhet til Fortidsminneforeningen i Østfold.

EN VANNVEI GJENNOM HISTORIEN
All ære til ildsjeler i Fortidsminneforeningen Østfold avdeling. 20 år har det tatt fra ideen om en bok om Haldenkanalen ble unnfanget til resultatet nå foreligger. Det som var tenkt som en enkel guidebok har vokst seg til en bred, kulturhistorisk framstilling av det som ikke bare er et av Østfolds viktigste kulturminner: Riksantikvaren regner Haldenvassdraget som et kulturhistorisk landskap av nasjonal interesse.

Haldenkanalen var den første av Norges to kanaler med sluser og ble ferdig i 1849. Forfatteren Grete Brustad Nilsen har i flere tiår jobbet med kulturminner som kultursjef i Marker, og tar leseren med på en solid kunnskapsreise langs kanalen. Hun har ikke bare fotografert og dokumentert selve vannveien, men også festningsverk og kirker, møller og gruver, forsamlingshus og skoler, og mange andre fysiske minner som fortsatt finnes i landskapet.

Haldenkanalen var ikke bare en næringsvei, den ble også tidlig en kilde til turistopplevelser. Bildematerialet er usedvanlig rikholdig, her er det mye materiale som ikke har vært publisert tidligere.

I sin omtale trekker Halden Arbeiderblad fram den faglige tyngden i dette bokverket «som ikke bare gir gode opplevelser og frembringer gode minner. Det er også en bok til å bli klok av».

Bok Hus i Finnmark

Hus i Finnmark. Forfatter: Arvid Petterson
Utgitt av Fortidsminneforeningen Finnmark avdeling
Pris: Kr. 150,-,

Telemarkskanalen 2

Lokalhistorisk reise på Telemarkskanalen. Av Tor Kjtil Gardåsen, utgitt avFortidsminneforeningen.
Boken koster kr. 130,- for medlemmer og kr. 160,- for andre.
Send bestilling med tittel på boken og adressen den skal sendes til her

Telemarkskanalen går gjennom et mangfold av vakre landskaper. Sammen viser de oss et tverrsnitt av by, tettsted og bygd langskanalen og den fasinerende kulturhistorien som knytter seg til stedene. Den som reiser i området, kan oppleve severdigheter på rekke og rad. Her er naturperler og kulturminner i skjønn forening. I denne boka kan du lese om over 120 attraksjoner langs Telemarkskanalen.
Boken inneholder kart.