Kranselag på Spro Brygge

Kranselag!

Prosjektet med istandsetting av ventebua på Spro Brygge er nå ferdig!
Nesten ferdig ihvertfall. Nå venter bua på å få takrenner, noen arbeider på taket og med vinduene.

"Arbeidet med ventebua har vært en fantastisk «reise» i dugnad, undervisning, håndverk og samhold. Takket være pengene vi har fått fra Akershus fylkeskommune, sparebankstiftelsen og fortidsminneforeningen har dette prosjektet vært mulig å gjennomføre. For oss som bor på Spro har det vært utrolig kult å se hvor fint det har blitt, for et år siden sto det et råttent hus på en overgrodd tomt, om et par måneder nå møtes vi til badstubading og vaffelspising på fredager. Vi er mange som iløpet av dette prosjektet har fått nye venner i nabolaget, vi har fått en ny møteplass og kyststien på Nesodden har fått et venterom / pauserom / regnskydd langs den fineste delen av kyststien. "
- Sier prosjektleder Simen Havig-Gjelseth

Det har vært høy aktivitet i det siste på den lille brygga. Her er noen tilbakeblikk fra prosessen.

Ventebua blir demontert

Det har vært kurs i steinknusing med elever fra Bakkeløkka skole.
Fundamentering

Elevene har også hatt kurs i lafting og i maling
Malingskurset ble utført av malermester Cecilie Breen, og elevene fikk blande egen komposisjonsmaling.
På laftekurset var amta.no tilstede og tok en prat med Sara (15). Hun lurer på hvorfor ikke flere jenter vil være ute og lafte.

P1010083 preview

Her er Mathilde Sprovin fra Kulturminner for alle på befaring og tar en titt på de gode spunsearbeidene som har blitt utført. Tanken er å ta vare på så mye av det gamle materialet som mulig. Om treet har klart seg godt, skjærer man kun bort det som ikke holder lenger, og erstatter med nytt. Man kan lett se hva det er som er gammelt og nytt her - i skjønn forening. Dette representerer en nøysomhet, og en respekt for materialkvalitet. Denne typen istandsettelse krever god kompetanse og kjennskap til treverket.

maling     maling2

Folk i alle aldere har bidratt:

IMG 0547 preview

Vi vil gratulere alle involverte med dette flotte og vellykede prosjektet.