Kurs i Vindusrestaurering og tilstandsvurdering på Foldalbruket 6. -10. august 2018

Bli med på kurs i vindusrestaurering og tilstandsvurdering i Kjøllefjord i Finnmark

Etternølere er også velkommen! Påmelding snarest!

Tid og sted: 6. - 10. august, Foldalbruket, Kjøllefjord.

Målgruppe: Alle som vil lære om bygningsvern, og gjøre en innsats sammen med nye venner i vakre omgivelser noen dager i sommer.
Hva skal vi gjøre, helt konkret?: Lære om hvordan restaurere vinduer. Skjære glass, kitte og male. Utskiftning av råteskader i trekonstruksjoner, og utvendige paneler etter antikvariske prinsipper. Lære om hvordan man gjør en tilstandsvurdering av historiske bygninger. Fra Fortidsminneforeningens ressursgrupp kommer Ellev Steinsli (vindu), og Anders Gimse (tilstandsvurdering) og fra Nordnorsk bygningsvernsenter kommer Per-Einar Eilertsen.

Mat og overnatting: Innkvartering på Foldalbruket er inkludert i deltageravgiften. Ta med sovepose! (Hvis romkapasiteten blir for liten, ordner vi med campingvogner på kaia.) Alle måltider serveres på Foldalbruket, og er også inkludert i deltageravgiften.

Planlagte aktiviteter/sosialt samvær: Fjordcruise, med strandhogg ved Finnkirken, eventuelt busstur til Slettnes Fyr. Været bestemmer! Hvis tiden strekker til; fisketur til fjellvann. Sosialt samvær på kaikanten hver kveld!  Lørdag 11.august blir det "Helt gresk" på bryggeloftet! Leo Leonhardsen med venner fra Hellas spiller Theodorakis.

Adkomst/reise: Fly til Mehamn, med ankomst 12:20 Mandag 6.august. (Første kursbolk, vindusrestaurering starter kl 14:00) Videre Flexxbuss Mehamn-Kjøllefjord. Billett til buss må forhåndsbestilles på http://finnmark.flexx.no/Hurtigrute nordgående: ankomst Søndag kl 17:00

Egenandel: 1500,- for medlemmer i Kystlag eller Fortidsminneforeningen. 2000,- for ikke-medlem.
Innbyggere i Finnmark kan søke Finnmark Fylkeskommune om å få dekket reise og opphold.

Søknad sendes til:
Finnmark Fylkeskommune, Kulturminnefaggruppen - kompetanseheving, Postboks 701, 9815 VADSØ

Påmelding (Snarest!) eller spørsmål til post@foldal.net, eller tlf 91 81 60 75

Meld deg på kurs og bli med på en unik opplevelse her på Foldalbruket 6. - 10. august 2018