Seminar og bisp: Fest for de første 175 årene

Gratulerer alle medlemmer og alle som følger oss og støtter oss. Jubileet 2019 er med semninaret og julebispen 16. desember offisielt over. Takk til alle som har bidratt!

En fullsatt Gamle Festsal med spennende foredrag på løpende bånd. Gave- og prisoverrekkelser. Bisp - for anledningen omdøpt til erkebisp - fra dampende kjeler. Og før det hele startet ble det grytidlig morgenkaffe og sang rundt juletreet foran Y-blokka. Å fylle 175 er stor stas.

Takk til alle som feiret med oss - og takk til alle frivillige som har bidratt til næremre 70 jubileumsarrangementer landet rundt i 2019! Her er noen glimt fra selve 175-årsdagen:

DSC 9226 lite

Under bispen etter seminaret var det tid for taller og gaver: Graham Bell fra England overrakte Europa Nostra-pris 2019 til Fortidsminneforeningen i kategorien Særlig innsats. Men, la han til, Fortidsminneforeningen kunne egentlig fått pris i alle kategoriene: opplysning og utdannelse, bygningsvern og konservering. Byantikvar Janne Wilberg overrakte Margrethe C. Stang en punsjbolle fra den tyske produsenten Furstenberg, trolig fra rundt 1900. Motivene var norske nasjonalskatter - kan det ha vært et innspill i unionsstriden som raste på den tiden?

DSC 9182 lite

Foreningen ble stiftet, i universitetets auditorium nr. 9 i Kvadraturen i 1844, noen år før dagens universitetsbygning på Karl Johan sto ferdig. I 2019 passet det å vende tilbake, denne gang i universitetets Gamle Festsal.

DSC 9204 lite Kopi

Panelsamtale mellom dagens foredragsholdere, ledet av generalsekretær Ola H. Fjeldhei

DSC 9194 lite Kopi

Bisp-ansvarlig Ivar Moe med to gode hjelpere: jubileumskoordinator Mari Vannes og organisasjonsrådgiver Ingunn Emdal.

IMG 3829

Hvert år den 16. desember inviterer vi til bisp, en alkoholholdig drikk av vin, cognac. appelsinskall, sukker - og bispessens.

IMG 3825

Glade jubilanter med dampende bisp i koppen.

IMG 3842

Terje Planke kom med hilsen og verktøykasse i gave fra Norsk folkemuseum, her med Hans Dybvad Olesen og Elisabeth Erke, begge i hovedstyret.

DSC 9185 lite

Stavkirkeforsker Linn Willetts Borgen la fram sin oppsiktsvekkende forskning på alderen til Kvernes stavkirke.

DSC 9200 lite

Bjørn Ohlen i Svenska Byggnadsvårdsföreningen snakket inspirerende om kulturarv og stedsutvikling.

DSC 9225 lite Kopi

En punsjbolle fra rundt 1900 til neste års bisp - gave fra Byantikvaren.

IMG 3844

Tidligere hovedstyreleder Kristen Grieg Bjerke i samtale med Graham Bell, styremedlem i Europa Nostra.

DSC 9234 lite copy

Fortidsminneforeningen ble stiftet i 1844 i universitetets auditorium nr 9, den gang i Kvadraturen i Christiania. Da passet det å vende tilbake i 2019, denne gang i universitetets praktfulle Gamle Festsal.

DSC 9189

Knut Olav Åmås i Fritt ord holdt innlegg om kulturminnevern og demokratisk deltakelse.

IMG 3838

Lars-Erik Haugen i Kulturminner for alle bidro bak disken sånn at alle skulle få noe å bite i.

DSC 9173 lite

Før seminaret: Grytidlig morgenkaffe og sang rundt juletreet foran Y-blokken.

IMG 3741