Møt fire glade vinnere av håndverks-stipend 2018!

Vi lyste ut to stipend for unge tradisjonshåndverkere, men søkerne var så sterke at vi ikke klarte å velge kun to. Derfor deler vi i 2018 ut hele fire stipender på til sammen 100 000 kroner.

Fortidsminneforeningen og Sparebankstiftelsen DNBs prosjekt Kulturminner for alle lanserte i desember 2017 en ny stipendordning for unge tradisjonshåndverkere. Opprinnelig lyste vi ut 2 stipend på kr 25 000 hver, men blant de 19 søknadene var det så mange sterke kandidater at vi har bestemt oss for å doble antallet. Dermed er det i år fire mottakere som til sammen får kr 100 000. Vi er svært takknemlige for at vi med midler fra Sparebankstiftelsen på denne måten kan bidra til å styrke vår immaterielle kulturarv gjennom kompetanseoverføring innen tradisjonelle håndverksteknikker.

Stipendordningen skal gi unge lovende tradisjonshåndverkere mulighet til å delta på Treverkseminaret på Hjerleid på Dovre i april og Handverksdagene på Røros i august. Midlene skal dekke kursavgift, reisegodtgjørelse og tapt arbeidsfortjeneste og er med på å understøtte håndverkeres kompetanse innen tradisjonshåndverk.

De mange sterke søknadene gjorde utvelgelsesprosessen til en utfordrende øvelse. Felles for de fire vinnerne er en utpreget interesse for tradisjonshåndverk. Dette er med andre ord en god dag for bygningsvernet. Gratulerer!

Årets stipendmottakere er:

Jan Inge Dvergsdal

Jan Inge Dvergsdal (27) kommer fra Jølster i Sogn og Fjordane. Han har forkurs til ingeniørutdanningen fra Høgskulen i Sogn og Fjordane, og er i dag lærling i restaureringsarbeid hos Bilelaget AS.

3 copy copy copy copy

Espen Aasbø

Espen Aasbø (23) har svennebrev som tømrer og kommer fra Gjerstad i Aust-Agder. Han jobber dels for seg selv i Aasbø Bygg og Laft, og for Gjerstad Hus og Hyttebygg.

1 copy

Peder Nerli

Peder Nerli (30) har både svennebrev og mesterbrev som tømrer. Han kommer fra Tønsberg og er selvstendig næringsdrivende.

Stian Asheim

Stian Asheim (29) er tømrersvenn og kommer fra Nedstrand i Ryfylke i Rogaland. Han arbeider for seg selv i Asheim Bygg & Utemiljø.

4 copy

logo DNB copy copy