Nyholmen fyr er et fyr på Nyholmen i innselingen til Bodø by. Nyholmen er et område ytterst på halvøya Burøya i bydelen Rønvika som er kjent for Nyholmen skandse og fyret som opprettet i 1875 under navnet Bodø fyr. Det ble nedlagt allerede i 1907 etter endringer i Bodø havn.

Fyret er bare en del av bolighuset til fyrvokteren.
Fyret ble fredet i 1999, eies siden 1987 av Fortidsminneforeningen i Nordland.

Nyholmen fyr er den eneste eiendommen foreningen har i Nordland. Fyret stod ferdig høsten 1875, og var i bruk fram til 1907, da utbygginger i Bodø havn gjorde at Nyholmen ikke lenger gav tilstrekkelig veiledning. Huset ble likevel brukt som bolig fram til 1963. Foreningens avdeling i Nordland deltok i restaureringsarbeidet fra 1985, og overtok eiendommen fullstendig i 1987. Huset blir i dag brukt som møte- og selskapslokaler til utleie.

TILLEGGSINFORMASJON

Besøk
Utleie

E-post

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Nyholmen, Bodø

Merknader til besøkende

Fyret leies ut til arrangementer (opptil ca. 30 personer) etter avtale med Fortidsminneforeningen i Nordland.