Steinfjøset på Røstad ligger i Leksvik kommune i Nord-Trøndelag.

Fjøset ble bygget i 1883, og er en del av et prestegårdstunet Røstad lille. Fjøskassen, med tidligere stall, ble bygd i 1883 i presten Carl Ludvig Møllers tid. Leskværingen Kasper Vinge tok på seg byggingen. Han brukte leksværinger til trearbeidet som òg omfattet en del lafting. Og selbygger ble brukt til gråsteinsmuringen. Håndverket var særdeles godt. Murene er like vakre, rette og fine den dag i dag. I muren mot vest finner vi innskriften KV 1883.

Tunet er nevnt første gang i 1520, og har nå stått uforandret de siste hundre åra. Amalie Sofie Wergeland, enka etter Henrik Wergeland, giftet seg på nytt med Niels Andreas Biørn, som var prest i Leksvik og bodde på Røstad lille fra 1850.

I 1979-80 ble det bestemt at fjøest og låven skulle rives. Dette ble ikke allment kjent før Kirke- og undervisningsdepartementet fikk problemer med rivingen. Den som klarte oppgaven ble lovet 20 000 kroner og steinen attpåtil. Ivrige folk meldte seg til oppgaven – noe som utløste sterke motkrefter for vern. Drakampen var lang og hard før Foreningen overtok fjøset i 1982.

Fjøset fungerer i dag som landbruksmuseum, med skog- og jordbruksredskaper fra hele bygda, og har plass til langbord-servering på loftet.

TILLEGGSINFORMASJON

Besøk