Steinvikholm slott ble påbegynt i 1525 av erkebiskop Olav Engelbrektsson, og ble brukt av ham som et fast tilfluktssted i de dramatiske årene han var i opposisjon til Christian III.Mange av Nidarosdomens kostbarheter, blant annet Hellig Olavs skrin, ble oppbevart på Steinvikholm i denne perioden.

Etter reformasjonen i 1537 ble den brukt som lensherreresidens fram til 1575, da den ble forlatt, og lokalbefolkningen forsynte seg med stein fra området. Fortidsminneforeningen kjøpte slottet i 1894, og den ble gravd ut og konservert fram til 1900. Den står fremdeles slik den dag i dag.

Sommer på Steinvikholm. I år inviterer Fortidsminneforeningen, Den trønderske avdeling, små og store til nyheten STEINVIKHOLMSOMMER og en reise tilbake til erkebiskopens slott. Her blir det tre familiesøndager (1. juli / 22.juli / 19.august) med spennende og lærerike aktiviteter med alt fra Ridderskole, ansiktsmaling, ponniridning, brikkevevverksted til steinhuggerverksted og mere til. Finn ut mer om aktive og engasjerende sommerdager på Steinvikholm slott:  Steinvikholmsommer for små og store

Omvisninger på slottet. Fra 1. juli til 15. august er det daglig åpent for omvisninger (kl.11 - 17)

Utleie. På Steinvikholm har vi to tårn som kan leies til mindre arrangement. Vi kan også tilrette for omvisning eller foredrag på eiendommen.Ta kontakt med Den trønderske avdeling, dentronderske@fortidsminneforeningen.no eller daglig leder, tlf. +47 959 35 568

Steinvikholm slott from Bernt Kulseth on Vimeo.

TILLEGGSINFORMASJON

Besøk
Utleie

Sesong

01.07-15.08

E-post

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

917 00 175 / 959 35 568

7510 Skatval

Voksen NOK 50,-
Student/pensjonist NOK 20,-

Merknader til besøkende

Åpningstid i sesong: 11 -17. For omvisning utenfor sesong: kontakt, Karl Morten Steinvik, tlf. 917 00 175 .