Den eneste stavkirken i Hallingdal som er bevart på sin opprinnelige plass. Den hører med blant de eldste stavkirkene og er trolig reist omkring midten av 1100-tallet. Ifølge en runeinnskrift på en korskranke, skal kirken være bygget av Torolf. En person med samme navn er også oppgitt som byggmester for Ål stavkirke.

Torpo var tidligere hovedkirke for Ål prestegjeld, og det er mulig at kirken hadde rang fremfor de andre kirkene i Hallingdal før reformasjonen. Gjennom de meste av 1700- og 1800-tallet har kirken vært eiet av private, men i 1875 ble den overtatt av kommunen. I 1878 ble det utarbeidet planer for utvidelse og året etter ble disse endret til innvendig ombygging.

Da Fortidsminneforeningen påpekte at planene ville bli til skade for den verdifulle bygningen, vedtok kommunestyret i 1880 å bygge ny kirke. Denne ble reist nord for stavkirken, på tomten for stavkirkens klokkestøpul, samme sommer. Samtidig ble stavkirkens kor revet. I løpet av høsten ble det vedtatt at Fortidsminneforeningen skulle overta den gjenstående del av stavkirken for kr. 280,- mot å vedlikeholde den på stedet. Fortidsminneforeningen har siden da hatt ansvar for Torpo stavkirke.

TILLEGGSINFORMASJON

Besøk
Utleie

Sesong

01.06 – 31.08

E-post

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

3579 Torpo

Voksne NOK 60
(Barn fra 1-16 år har gratis inngang med voksne)
Grupper (min 10 pers) NOK 50,-